HaberlerYerli Uçak Rüyası Gerçek Oluyor


Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ın "Artık kendi uçağımızı üretmeliyiz" demesiyle yerli uçak projesi tekrar gündeme geldi. 

4 Kasım 2011'de Kanun Hükmünde Kararnameyle kurulan Türkiye Uzay ve Havacılık Endüstrisi Genel Müdürlüğü'nün bir devrim olduğunu söyleyen Ulaştırma Bakanlığı Bakan Danışmanı ve İstanbul Ticaret Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Metin Yerebakan, "Yerli uçağın artık bir sahibi var" diyor. Yerebakan, havacılık sanayisinin yüksek teknolojilerin bir bileşkesi olduğunu söyleyerek, "Eğer bir ülkede havacılık gelişmişse bu ülke her alanda gelişmiştir. Yüzlerce ileri teknoloji ile şekillenen havacılık sanayi sektörü çarpanları ile tüm sektörleri tetikliyor" şeklinde konuştu.

Süreç Nasıl İşleyecek?
Türkiye yerli uçak konusunda somut adımlarına lisanslı uçak üreterek başlayacak. Orta Ölçekli yabancı bir uçak firmasıyla anlaşılarak onunla ortaklaşa bir uçak üretimi gerçekleştirilecek. Lisanslı uçak üretilirken aynı zamanda yerli uçak fabrikası kurulacak ve burada da 70 - 100 kişilik yolcu uçakları üretilecek. Uçakların motor haricinde tüm parçaları Türk üretimi olacak.

Boeing'le İşbirliği Yapacağız
Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Nihat Ergün, Türkiye'nin havacılık düşüncesi olduğunu belirterek, "2023 vizyonu çerçevesinde bölgesel uçakların üretimi konusu da bunlardan birisi. 2023 yılında da bölgesel uçakların, belli ölçekteki jetlerinde üretimi Türkiye'de gerçekleştirmek istiyoruz. İşbirliği yapabileceğimiz firmalar arasında Boeing de bulunuyor" dedi.

Türkiye'de Yerli Uçak 86 Yıllık
Türkiye'nin yerli uçak peojesi bundan 87 yıl öncesine dayanıyor. 1925 yılında Yunan ordusunun Türk topraklarında bıraktıkları uçak parçalarından faydalanılarak Vecihi Hürkuş tarafından geliştirilen uçak ilk uçuşunu 28 Ocak 1925'te gerçekleştirdi. Daha sonraları Kayseri'de kurulan Türkiye Tayyare ve Motor A.Ş. de, Türk havacılık tarihi için önemli bir adım oldu. Yurtdışına mühendis de gönderen fabrika 1928'de kapandı.

Türkiye'nin ikinci yerli uçak serüveni ise Nuri Demirağ ile devam etti. Türk Hava Kurumu (THK), 1932'de Türkiye'nin ihtiyacı olan uçakları satın almak için ülkenin zenginlerinden bağış alma kampanyası başlattı. Bu vesileyle kapısı çalınan Demirağ,"Mademki bir millet tayyaresiz yaşayamaz, bu yaşama vasıtasını başkalarının lütfundan bekleyemeyiz. "Ben bu uçakların fabrikasını yapmaya talibim" diyerek, yerli uçak üretimi için harekete geçti. 1936'da faaliyete başlayan Demirağ Uçak Fabrikası 13 adet uçak üretti. Bu uçakların en büyük özelliği hem savaş hem yolcu uçağı olmasıdır. Konu yabancı ülkeler tarafındanda ilgiyle izlendi. Hatta bu konuyu araştırmak için uzmanlarda ziyaret etti. THK Demirağ'ın fabrikasına 13 adet uçak siparişi verdi. Deneme uçuşundaki başarısızlık üzerine THY tüm uçak siparişlerini iptal etti. Bu gelişmeden sonra Demirağ uçak üretimine devam etti. Yurt içinde satılmayan uçaklarını yurtdışına sattı, fakat bir süre sonra fabrika arazisi istimlak edilince fabrika kapandı.

Size Nasıl Yardımcı Olabiliriz?

Marka, Patent ve Tasarım Tescili başta olmak üzere, Sınai Mülkiyet Haklarına ilişkin tüm işlemlerinizde Destek Hep Yanınızda…

HİZMETLERİMİZ

Marka, Patent ve teknolojik gelişmeler hakkında güncel haberleri takip edin...

MarkArt

Marka Bulma
Sanatı...
Bilgi Al

Marka

En Değerli Mülkünüz Markanız...
Bilgi Al

Patent

Patentle daha çok kazanın!
Bilgi Al

Coğrafi İşaret

Şehriniz
Değeriniz Olsun!
Bilgi Al

Tasarım

Farkınız, tasarımınız!
Bilgi Al

Marka Değerleme

Ölçülmeyen değer,
büyüyemez!
Bilgi Al

Marka

En Değerli Mülkünüz Markanız...
Bilgi Al

Patent

Patentle daha çok kazanın!
Bilgi Al

Coğrafi İşaret

Şehriniz
Değeriniz Olsun!
Bilgi Al

Endüstriyel Tasarım

Farkınız, tasarımınız!
Bilgi Al

Marka Değerleme

Ölçülmeyen değer, büyüyemez!
Bilgi Al

MarkArt

Marka Bulma
Sanatı...
Bilgi Al